FF checken!

FF checken: 10 controlepunten die je zelf kunt nagaan ter voorbereiding van de APK-keuring

1. De verlichting moet het doen!
Denk hierbij ook aan:
– De behuizing van de lamp en het glas/plastic waar het licht doorheen straalt mag niet ernstig beschadigd zijn;
– De controlelampjes in het dashboard.
NB: Sinds mei 2009 mag de snelheidsmeter kapot zijn en hoeft de verlichting van de meter dus ook niet meer te functioneren.

2. De banden moeten een profieldiepte hebben van minimaal 1,6 mm. Verder mogen de banden niet beschadigd of uitgedroogd zijn. De banden op een as moeten gelijke afmetingen hebben. Ook de draairichting en de bandenspanning moet kloppen.

3. Alle delen van het remsysteem moeten in orde zijn. Denk aan remdrukbegrenzers, putcorossie van remleidingen, verdroogde remslangen, lekkage en remverschil.

4. De uitlaat moet over de hele lengte gasdicht zijn.

5. Alle stofhoezen van assen en de stuurinrichting moeten lekvrij en deugdelijk gemonteerd zijn.

6. Het chassisnummer moet goed leesbaar zijn en overeenstemmen met het nummer in het kentekenregister. Tijdens de keuring hoeft u geen kentekenpapieren bij u te hebben.

7. Deuren moeten van binnen én van buiten goed openen en sluiten. Ook de motorkap, achterklep en de evt. benzineklep moeten goed sluiten (en openen!).

8. Vergeet de handrem niet! De handrem moet op tenminste twee wielen functioneren en de handremkabel mag niet gebroken of gerafeld zijn.

9. De gordels moeten goed functioneren en mogen niet beschadigd zijn. Het eventueel licht pluizen langs de randen door veelvuldig gebruik wordt hierbij niet als beschadiging gezien.

10. De ruitenwissers moeten functioneren en de ruitenwisserbladen mogen niet gescheurd of ernstig uitgedroogd zijn.

Tip Top drie

1. Indien u uw auto goed onderhoudt, regelmatig doorsmeert en op roest controleert, zal de slijtage minimaal zijn. U zult dan niet gauw voor verrassingen komen te staan bij een APK-keuring.

2. Wanneer u uw auto laat keuren, kan het zijn dat er een steekproef door de RDW moet plaatsvinden. De wachttijd op de steekproefcontroleur bedraagt maximaal 90 minuten; hierna moet de herkeuring nog uitgevoerd worden. Houdt hier dus rekening mee met eventuele andere afspraken die u die dag maakt! U bent verplicht aan de steekproef mee te werken. Indien u wegrijdt vervalt de keuring en kunt u uw auto alleen nog gekeurd krijgen bij de RDW.

3. Wellicht handig bij langere vakanties, verkoop e.d.: als u binnen twee maanden voor de verloopdatum van de huidige keuring uw auto goedgekeurd krijgt, dan is de APK-keuring een jaar geldig vanaf de oorspronkelijke verloopdatum. Met andere woorden: de geldigheidsduur van die APK-keuring is dan maximaal twee maanden langer.